Friday, October 1, 2010

Pengalaman melahirkan Nur Alya Madiha..

Setelah 8bln berkahwin suatu hari pas balik keje seperti biasa la....nk g mandi! tapi hati nie x sabar2 nk buat UTP, coz dh 6 hari lewat period....be4 tu lewat gak 5 hari...test jer -ve...hampa! plak tu esk trs period....dulu tiap kalo lewat jer test....mcm2 jenis tester aku cuba, tetap sama...nk jd cite, pd hari tu aku try jer beli yg murah....maklumla dh lewatkan! simptom nk period tu mmg dh ade, mcm bengkak B, sengal2 kat rahim...rasa mcm cucuk2 kiri kanan...bile test jer aku kuar line double yg samar2....tunjuk pd en hubby dia suh test lg, erti kata x caya la plak kan!

Test kali lg sama jawapannye....(+ve), dgn linangan air mata Alhamdulillah.....pas 10 hari kami ke klinik nk confirmation....trs scan, x nampak janin pon....tp doktor kata rahim membengkak....buat lg UTP sahlah pregnant! sepanjang 1st trimester semua ok....tinggal x leh lambat mkn, nti kembung perut! alahan cuma pada wangian....no more parfume k! tiap kali check beratku naik 3kg sebln....dari 52kg-70.5kg...

Pada minggu ke30 ujian scan bby breech....sampai hari nk buat prosedur pusingkan bby...ECV...maka kena puasala...admit 1 mlm....suspen bile doktor dh panggil! 3 kali buat failed....oleh kerna x nak tanggung risiko aku set tarikh ceaserean....x takut langsung pon...xcited ade lah....hehehe set awl 2 week....

28hb dtg nk serah diri, konon ingat ketumban leaking...sekali x de ape, so trs jer dok hospital esk nk ceaser pon....mlm tu mula pose, esk doktor kata turn aku yg ke5...maybe dlm kul 11pg! huh...tunggu punya tunggu sampai mcm gak...24jam aku dh x mkn n minum nie...harapkan drip air tu jer...sampai tertdo...nurse kejut nk bw g OT...g bilik persediaan masukkn salur urine tu....trs rasa nk kencing....sakit ek! masa tu dpt minum skit glokus...tgh2 tolak katil...nurse kata eh, x buka kain batik...hehehe kat situ gak aku buka! malu seh....yg tolak org laki....

masuk jer pintu auto OT kul 2pg gak la...sejukkkkkkk...gggrrrhhh terketap2 gigi berlaga..gigil....masuk aku mcm nk ketawa...mcm x caya leh masuk OT, x tahu nape rasa happy! dh masuk kat bilik bedah...doktor terangkan nk buat ape....baik doktor bius tu...dia br dpt bby gak pg td....so mood ceria la! dh tampal pad kat betis....sat lg ade nurse ckp PT bleeding...tolak balik aku keluar....sambil panaskan bdn...nurse n doktor dtg bgtau sorry ade emergency...nurse citer org tu br gak ceaser pg td...tetiba bleeding....aku tanya so nk buka balik ker? angguk nurse....siannye...suasana mmg ngeri gak...nurse suh aku doa byk2 agar semua selamat!



Sampai tertdo aku....nurse kejut nk bw aku msk lg...jam hampir kul 5.30pg semua ok....30hb sept 2005 goyang2 bdn aku coz ditoreh2 kulit, lemak n so on la...aku dpt saksikan coz kain tutup muka jatuh...heheheleh tgk melalui pantulan cermin lampu....jam kul 6pg lahir la NUR ALYA MADIHA sambil dituruti laungan Azan berkumandang di radio....aku menitis air mata kesyukuran....abis semua be4 kuar bilik rasa nk muntah....tp x kuar ape pon....kuar bilik panaskan bdn lg...kul 8 br masuk wad....nurse cucuk moffin tuk tahan sakit n rehat aku still x dpt tdo...happy tgk org dtg lawat! inilah pengalaman aku lahirkan ank sulung...masih segar tau! skrg dh 5thn!

No comments:

Post a Comment