Wednesday, October 6, 2010

Lahirnya cahaya mata ke2...

Kelahiran Iman tanpa dirancang....gara2 lupa mkn pil 2 hari...nk jdkan cite jer ek! pregnantkan Iman semua ok...tp pantang tgk ayam grg atau masak ape pon...loya tekak! kalo cuba makan sure muntah! masa awl2 dl kena time puasa.....aku kena gastric teruk....puasa selang seli....last2 dpt 17 hari jer ker 13hari mcm tu la....perut semakin membesar, n lg besar dari ngandungkan Alya...seminggu awal aku dh cuti sekali diberhentikan kerja...moga2 bby kuar awl..sampai minggu 40 esknye 28hb seblom tu dh kuar tanda darah 26hb Mei..lewat sehari g la klinik seperti biasa....tgg giliran aku la...sampai masa turn aku, nurse tanya sakit ker....aku jawab: x...tp perut rasa keras2....nurse: itu kontraktion...brp jarak masa? aku : 15mnt....then nurse trs bw aku jumpa doktor...doktor VE tgk bukaan 3cm...then dia antar aku naik ambulans, mujur ke klinik dgn kakak...so akakku bw kete sama2 ke hospital....sambil tu aku bgtau suami aku trs ke hospital!

Ketawa aku naik ambulans....1st time tu...mak aiiii abis laju tu! nasib aku x baring....mau tergolek ek! sampai HSA semua tgk ambulans....sekali yg turun mak buyong ngan nurse.....maka aku la PT nye...hahahaha aku relaks jer jln...then aku admitted...oleh kerana aku pernah ada scar previous aku diarahkan bersalin dlm masa 8jam...mlm tu jln masih x berganjak...mlm tu aku tdo nyenyak...

Maka keesokkan hari aku dipanggil tuk pecahkan air ketumban....kemudian aku dipaksa bukakan jalan....sakitnye hanya Allah yg tahu...serik....then nk balik katil amik bju bby, aku pon minta izin nk mkn perut aku lapar...sempat mkn roti 50sen ngan milo....main telan jer, coz dlm hati bru rasa sakit mcm nk bersalin pas pecah air ketumban...fuh....ok! saya ready...sambil meleleh air ketumban....kat LR kena tgg bukaan sepenuhnye...lg sekali kena besarkan jln....masa nie br 5-6cm....sakitnye sampaikan aku genggam lengan nurse sampai dia ckp 'sakiiittlaaa' aku segera minta maaf....hehehe!

Masa nie x abis2 nk kencing....tp kena guna salur...tetiba aku ckp ngan suami nk berak la....then kebetulan doktor dtg...aku pon ckp la nk berak...doktor nk check. bukaan...9.5cm pas tu dia kata jap2...erm...berakla...aku siap ckp, nk berak kat sini ker? a'ah jwb dia....uish...aku dgn selamba teran, konon nk berak betul nie....hehehe then ramai nurse n bidan dtg....ajar aku cara mneran....x pandai la aku...1st time nk lahirkan normal! pushh sampai merah muka....then menjerit...uish.....mmg susah sgt....kontraksi aku alami pendek2....akhirnye bidan angkat kaki aku ke atas...then mr hubby ckp nampak kepala dia.....aku pon semangat nk push lg....akhirnye...bby meluncur laju...bidan suh aku tgk bby ape..semangat tul aku tgk....trs nampak girl...hhaaha


Iman lahir 12.30tgh seberat 4.07kg....luka ku besar...'servical tear' ade bleeding....pakar check then masukkan 2 roll bandatch....aku kena pakai urine bag tuk 1 mlm....ptg br cabut....pas cabut, nk try jln...sampai duduk jer x leh diri aku pening, duduk semula....duduk plak senget2, byk kali cuba bgn...last2 dpt jln tp singgah2 katil ke katil org...pastu mandi wiladah...itu pon mandi duduk....esknye br aku dpt balik....so bersalin kali nie pon lama dok wad mcm ceaser plak....seminggu dok senget...sakit pinggang...Sekarang Iman sudah berusia 3thn....

2 comments:

  1. time baca part nk bersalinkan alya xder la segerun time nk bersalinkan iman nie... part yg luka besar tu rasa seram sejuk jer.. heheheh.. apa pon yg penting bb n mummy selamat =p

    ReplyDelete
  2. mmg btul tu yani....dh x rasa sakit pon masa tu cuma apa pasal lama sgt jahit....2jam lak tu....siap masuk bandach la...huhu...inilah mulia nya seorg ibu!

    ReplyDelete