Sunday, October 3, 2010

Pengalaman manis pahit 2006-2007

Setelah Alya berusia 11bln....aku mula terfikir tuk melanjutkan study....kat SEGI COLLEGE...g interview kat sana dl....tinggalkan alya n papa, siap bw baju masam alya tu....aku berjaya menempatkan diri kat Segi....kursus kejururawatan....konon nk ikut jejak mak la....dorongan mak ayah gak selain suami! Dlm kesibukkan membuat persiapan tuk study, tergerak hati nk buat UTP...maklumlah nk amik kursus x leh pregnant padahal lewat sehari je...

Tanpa diduga, aku sah +ve ! semua org pasti gembira tp aku menangis sedih....x dpt meneruskan hasrat sambung study...3 hari aku murung, akhirnye aku sedar semua ada hikmah...tu rezeki! simpan balik brg2 yg dh packing....baik2 dh resign, maka kena cr keje balik seblom perut membesar....masuk REKANAN CONSULTANTCY hanya 14 hari saja aku berkhidmat lalu aku dibuang kerja tanpa alasan....24hours....Alhamdulillah ade rezeki lain, pd hari yg sama aku dipanggil interview di TISB...syukur aku diterima...rezeki aku murah disana....setiap hari nasi lemak, buah ats meja aku pemberian ikhlas Hasliz rakan kerjaku....dia mmg pemurah!

Sepanjang pregnant semua ok! tp kali nie aku gemar mkn oren, makanan kg...perut aku lg besar bandingkan masa pregnant kan Alya...tiba masa nk cuti bersalin awl seminggu dr due...aku dipanggil ke bilik manager technical....dgn tenang aku terima aku diberhentikan serta merta....juga tanpa alasan....dia suh aku cuti trs, pas nie x yah dtg lg.....(boleh ek) marah tul aku...dgn keadaan perlukan kerja aku dianiaya....suka hati dia jer kata 'u lg senang bleh take care bby' then kemas2 brg, kwn2 sedih.....tlg aku angkat brg! kali nie aku x kan diam diri..aku nk keadilan! kwn2 bg support suh buat report kat labour office....dgn sarat2 aku g sana....selesai segalanye dpt la aku gaji 2 bln maternity, gaji cuti tahunan...Syukurla...moga pas nie x der org yg diberhentikan sesuka hati! Padan muka, x nk org sesuka nk buang ek! Amik ko!

Setelah 6bln selamat melahirkan NUR IMAN SAFIAH, aku mula mencari kerja....sekali mencuba trs dpt! syukur rezeki namanye....join RDC ACHITECT....kat sana aku bekerja keras coz byk nk kena belajar...mmg x boring langsung sgt2 busy...kat sana ada CCTV, busy sampai nk g toilet n pumping pon x sempat! kat sana sgt ketat...punch card guna tumb jari tu....x leh tipu eh! 2 bln kat situ aku dh selesa....sampai hari dpt gaji pertama....aku kira2 gaji kena tolak rm300! apa hal plak....aku turun jumpa PA directior....call akauntan diaorg kata patut dpt full....pekerja br x tolak EPF! then PA nk tanya boss plak....boss panggil aku....dia ckp x adil kalo dia bg aku tp sedangkan semua org pon kena tolak.....tp tukan hak saya...aku bantah jer! last2 aku fikir x nk buat kecohkan...relaks dl la...

Bln ke2 semua dpt resul performance, aku ingat aku x dikire coz masih probation....kul 5ptg aku dipanggil akitek....aku kena tarik beg lg rupanye, mcm masuk AF plak...ade SMS ek! trs teringat lagu tema AF tu....hehehe...ape lg esknye g labour office lg la....dpt lg duit aku.....br aku suka! suka2 hati ek nk tindas org..mentang2 gaji aku kecil....Semua yg berlaku ada hikmah....ramai pekerja RDC dibuang keje, n ramai x kan dok lama kat sana....keje sana mcm robot...
Moga Allah memurahkan rezeki aku sekeluarga...Doa org teraniaya akan termakbul! nie semua asam garam kehidupan...setiap yg diuji pasti kte mampu tempuh.....Allah maha kaya....Dia maha mengetahui..

No comments:

Post a Comment