Thursday, October 7, 2010

Hanya 1 hari jer....

Setelah usia Iman 2thn 2bln, ketika ingin ambil ubat kerana demam....tetiba tergerak hati nk minta doktor buatkan UTP...maklumla dh lewat seminggu, risau plak kalo2 ubat tu merbahaya....ternyata aku benar2 mengandung 5weeks....Alhamdulillah, mcm x percaya...patut la aku sejak2 tu mudah berkecil hati...mabuk2 x der, tp papa yg kembung perut n angin...aku hanya  x selera mkn sepanjang kehamilan....memanjang penat, asal balik jer umah 1st sekali ke katil...bile nk masak, x leh diri lama..nti pitam! sakit pinggang jgn ckp la, sama gak memanjang! jln jer asyik tersadung, mujur x terjatuh!

Mcm biasa berat tetap naik 3kg, padahal mkn sandwich sekeping jer...cornflakes ngan susu low fat...itu jer aku mkn, lunch jer mkn nasi kekadang mee...kali nie kat klinik desa aku diarahkan buat MGTT sampai 3 kali....naik bengkak urat aku, dicucuk tempat yg sama.....nak buat mcmner, hulur jer la....result semua ok! Oleh kerana aku ade kes dl....aku sekali lg kena dapatkan pemeriksaan dr pakar di HSA....doktor tgk perut sambil ckp 'besar nie bby awk..' aku jwb, x la doktor...bby saya ok! suka argue ckp doktor aku nie...hehehe
bile dia ukur btul....bby kecil jer...perut yg besar, dia ckp bleh bersalin normal! tapi hanya bleh g ke HSI atau HSA....seblm jumpa pakar aku ada rasa sakit2 nk bersalin....tp bile sampai sana x der jln lg....yg buat pemeriksaan VE tu plak kwn sekolah adikku....nasib la perempuan kan..hehehe malu gak aku walau dh 2kali bersalin!

Nest weekend tu byk la undangan...ape lg jln la...walau pon sakit2....seblom g majlis kawin aku minta sahabatku membuatkan Apple pie...aku mmg teringin nk mkn, mana nk crkan...pregnant kali nie aku mmg x suka ke dapur...malas habis, may be penat kot! sampai jer kwnku ke umah, kami trs ke majlis kwin tu, dlm perjlnan semua dok mkn pie yg sgt sedap...masih panas gitu! Balik dr tiram aku mengalami kontraksi lg...kali nie panjang...tp ntah iye ntah x...balik jer la umah....sampai umah ok jer...mlm tu sakit2 lg...kerna dh penat aku tdo...tetiba mcm terjaga sakit yg amat, sampai aku x leh grak...menitik air mata menahan sakit! dh kejut suami, aku ckp mcmne nie...nk g ke hospital? bile dh leh gerak aku g toilet...then ok plak...tdo jer la..konon pg br g HSI...then serbasalah nk g keje ker g HSI...keje la...Aku ckp ngan suami nk bfast McD guna kupon....masa tgh bfast tetiba aku mcm kena period pain...sampai nk gigil...sakit!

Aku mcm perasan org tgk aku jer....last2 aku segera habiskan mknan trs ke HSI yg x jauh pon....sampai sana dh kul 8.30pg sakit dh 10mnt...g saringan pakar o&g check dh 5cm boleh masuk labour room...alhamdulillah, selamat dlm hati aku..suka x yah g keje...then aku kena buat prosedur turunkan bby kot....coz dia kata bby aku masih floating....kul 10pg masuk LR, tp x buat pon prosedur tu..coz doktor lain check dh OK...air ketumban aku pon dipecahkan...sakit semakin terasa...sampai aku tertido gak la...bile sakit aku tersedar...hp suami bunyi aku tersedar 11.50 nurse ckp dia nk masukkan ubat bg gesa...12.10tgh, aku dh gelisah sakan...doktor dtg tgk bukaan 9.5cm....suh aku tahan, dia nk buang urine..byk dia kata...x berhenti...

Tetiba hp suami leh bunyi, dlm mereka buang urine aku ckp dh x tahan....sambil tinggikan suara! hehehe malu aku! mcm org gelojoh nah...aku trs teran....bidan tgh ajar HO sambut bby....aku benar dpt rasakan kepala bby kat servik....dgn sekali push yg panjang...tanpa sekat2 aku selamat melahirkan ankku....NUR SYIFA AMANI jam 12.20tgh...alhamdulillah....semua selamat! doktor letakkan bby atas dadaku.....menangis tgk bby ku bersih...doktor kata aku x der luka, x yah jahit....bidan ckp nie hanya luka melecet je...mcm x caya kan, 3thn lepas  aku servical tear...alhamdulillah Allah melindungi aku! kul 1.30 aku dibw ke wad....aku berjaya menyusukan bby sejam selepas dilahirkan....kul 4.30ptg aku dibenarkan pulang ptg nie gak....Happy aku....pastu ayahku suh aku tdo wad semlm...br bleh balik! dh tu doktor dh suh balik, nk mcmne plak!



Baby sampai umah x mandi lg...1st nite kat umah sentosa(mertua)....Alhamdulillah semua selamat...nampaknye kelahiran kali nie sgt pendek...syukur aku n syifa sihat....Syifa kini 5bln...

2 comments:

  1. aku la tu yg tepon amin time kau tengah teran tu..hihihi...

    -ajah-

    ReplyDelete
  2. hahaha....btul2! nasib baik aku marah....hahaha tp masa tu mmg x leh tahan n push!

    ReplyDelete